torsdag 28 juni 2012

Tiden rinner iväg...

Har en ganska olustig känsla i kroppen. Det är mindre än 2 månader kvar till jag åker, och jag har mycket kvar att fixa. Måste ställa in mig på detta mentalt och försöka få ut så mycket jag kan av det här året. Tiden går så jäkla fort, snart står jag där på flygplatsen och ska åka iväg. Bränner lite innanför ögonlocken när jag tänker på det. Jag älskar mitt liv jag har nu, så fina vänner, fin familj, nöjd med tillvaron och tivs bra. Men jag vill iväg, jag vill uppleva äventyr, klara mig på egen hand och lära känna nya människor. Jag tror jag kommer få ett helt underbart år. Man kan aldrig veta vad man förväntar sig innan man väl har kommit fram. Jag ska göra det bästa utav det här året, 110 procent. Jag vet om att jag kommer ha mina upp och ner gångar. Jag känner mig själv ganska bra och jag vet att det inte kommer vara helt lätt. Men nu är det 60 dagar kvar tills jag åker. Och dom 60 dagarna ska jag göra till dem bästa möjliga. Umgås så mycket jag kan med mina fina, älskade, vänner och familj här hemma.

Att göra nu:
Pappersarbeten:
- Beställa försäkring, avb. skydd, Au Pair Club 
- Betala faktura
- Läs, signera och skicka in Agreement Form till CC
- Ta kopia på slutbetyg och skicka in till CC
- Ta kopia på körkort och skicka in till CC
- Fylla i och skicka in beställning av polisregisterutdrag (skicka in kopia på personbevis eller pass, betala i förskott, sätt in på konto)- Skicka in polisregisterutdrag till CC
- Förnya mitt pass
- Boka tid för och göra en hälsoundersökning på vårdcentralen
- Sedan skicka in Health Evaluation till CC

Övrigt:
- Boka tandläkarbesök
- Skaffa Mastercard
- Beställa
och skicka in signerad fullmakt till banken

- Beställa tid för sista vaccinationen mot fästingar
- Ta ut ett lager av mediciner på apoteket
- Fylla i "Prepare for your year" 
- Köpa presenter till värdfamiljen (har börjat lite smått)
- Skaffa glasögon
- Köpa ny resväska
- Köpa ny kamera

Att göra inför besöket på amerikanska ambassaden:
- Skriva ut papprena för visuminstruktioner
- Fylla i visum ansökan DS-160 online
- Skriva ut Confirmation Page när det är klart, ska tas med till ambassaden
- Beställa personbevis 120 alla relationer
- Läsa och signera DS-2019 (och SEVIS)
- Fixa förgfoto, ett digitalt att ladda up i DS-160 och ett framkallat som ska tas med till ambassaden
- Fixa nytt pass
- Fixa posten-skicka-direkt
- Betala visumavgift på banken och få kvitto på det, ska tas med till ambassaden
- Fixa "Proof of founds", ska tas med till ambassaden

Att göra 2 veckor innan avfärd:
Beställa ett internationellt körkort:
- Fylla i beställningsformuläret och skicka det
- Göra en kopia på körkortet (ska skickas med)
- Fixa ett foto (ska skickas med)
- Betalas efteråt, faktura
- Växla in dollar
- Skriva upp viktiga nummer både på papper och på mailen
- Köpa svensk måttsats
- Provpacka
- Skriva ut flygbiljetter

Lånade en to do lista av http://malin-asplund.blogspot.se/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar